Vybírejte svojí peněženkou!

Podle toho v jaké zemi žijete, se vám určitě minimálně jednou ročně naskytne příležitost volit regionální, krajské nebo národní zástupce. Mnoho z nás si však neuvědomuje, že děláme mnohem důležitější rozhodnutí každý den a to nikoliv ve volebních místnostech, ale hlavně jako spotřebitelé. Jedním z nejzajímavějších vedlejších efektů integrované globální ekonomiky je obrovská síla spotřebitele. Nikdy předtím naše rozhodnutí u pokladny neovlivňovalo firemní, politické a dokonce i globální rozhodování. Nadsázka? Pojďme se na to podívat blíže.

Synonymem amerického konzumního způsobu života, je obchodní gigant Walmart, jehož neuvěřitelně nízké ceny na všechny výrobky, donutily mnoho maloobchodníků odejít z trhu. Zatímco ho mnoho Američanů ostře kritizuje bez sebemenšího výsledku, bylo to právě kolektivní chování spotřebitele, které nahradilo malé rodinné obchody velkými řetězci, které mají všechno. Prázdné řeči ani lítost nemohou soupeřit se sílou peněženky.

Nemusíme však chodit příliš daleko – dopady spotřebitelské volby můžeme vidět i tady v České republice. Nikdy se mi nestýská po USA více, než když stojím v supermarketu v uličce s ovocem a zeleninou. Cítím se o to hůře, když vím, že v každé jiné evropské zemi má spotřebitel na výběr z většího a lepšího sortimentu výrobků. A to je důsledkem relativní cenové citlivosti českých spotřebitelů, kteří i nadále vybírají ovoce a zeleninu horší kvality, byť levnější. Jednoduše řečeno, jejich rozhodnutí ovlivňují můj výběr.

Poslední dobou mají spotřebitelé možnost si vybrat ze široké škály výrobků, ale právě díky tomu zapomínají na to, že mají možnost a moc si sami vybrat. Tyto zdánlivě malé možnosti mohou mít velký vliv. Dávno už si nemusíme vybírat produkty od firem, které zneužívají dětskou sílu nebo systematicky diskriminují menšiny. To vše je zahrnuto v společenské odpovědnosti firem (CSR) a dalších etických obchodních praktikách, které vznikly díky kolektivnímu chování spotřebitelů.

Snižovaní cen a diferenciace výrobků spojená s lepší informovaností a transparentností nás bude nutit, abychom zvážili další faktory CSR. Nemůže být pochyb o tom, že mezi tyto faktory v první řadě patří globální myšlení a životní prostředí. Ve snaze přežít se budou muset společnosti aktivně zapojit při ochraně a zachování přírodního dědictví budoucím generacím. A stejně jako v minulosti, nemůžeme tento výběr správné etiky nechat na společnostech samotných. Máme možnost ovlivňovat firemní politiku životního prostředí tak, jako tomu bylo i v jiných oblastech – díky síle naší peněženky. Takto můžeme naplnit tibetské přísloví, které říká, že pokud chceme vědět, jak bude vypadat budoucnost, měli bychom se zaměřit na naše současné chování.